Over 500 aktører krever bygging av Stad skipstunnel

Motstanden mot Stad skipstunnel møter nå en kraftfull motvekt: Over 500 aktører – bedrifter, organisasjoner og offentlige instanser – har signert oppropet med krav om at prosjektet må realiseres.

Dette er ikke lenger en sak bare for de involverte kommunene – det er et nasjonalt krav fra næringslivet på kysten. Blant underskriverne finner vi store aktører som:

  • Hofseth International
  • Cruise Service AS
  • Havila Kystruten
  • Norges Fiskarlag
  • Mowi Norge
  • NHO Møre og Romsdal
  • Atlantic Seafish AS
  • Sølvtrans
  • Fiskerstrand Verft AS
  • Maritimt Forum Nordvest
  • H.I. Giørtz Sønner AS
  • Ocean Supreme AS
  • Loran AS
  • Nordic Wildfish AS
  • Rostein AS
  • Sparebanken Møre
  • ÅKP AS
  • Sunnmøre regionråd
  • NHO Vestland
  • Ervik Group

Flere av disse er nasjonale og internasjonale nøkkelbedrifter innen sjømat, transport, maritim industri og reiseliv – og de sender nå et tydelig signal til politikerne på Stortinget.

– Det er sjelden vi ser så bred enighet i næringslivet. Når aktører av denne størrelsen og bredden stiller seg bak prosjektet, bør de lytte i Oslo, sier Tommy Sperre, prosjektleder i Næringsforeninga og medlem av styringsgruppa for Stad skipstunnel.

Et samferdselsløft for fremtiden

Stad skipstunnel vil gjøre Norges mest værharde kyststrekning tryggere og mer forutsigbar. Prosjektet vil samtidig skape store ringvirkninger for både eksport og sjømatnæringen, styrke reiselivet og den kystbaserte turismen, legge til rette for grønnere transportløsninger og bidra til økt beredskap og samfunnssikkerhet. I tillegg vil tunnelen kunne styrke bosetting og mobilitet på Vestlandet, og dermed få betydning langt utover selve kyststrekningen.

– Dette handler ikke bare om trygg seilas. Det handler om å utvikle kysten og gi sjøveien den plassen den fortjener i norsk transportpolitikk. Vi er, og forblir, en kyst- og sjøfartsnasjon. Da må vi naturligvis utvikle farleiene på samme måte som vi bygger vei og bane, sier Sperre.

Viktig politisk øyeblikk

Tidligere i sommer ble det kjent at prosjektet har blitt dyrere enn først planlagt, noe som har skapt politisk usikkerhet. Likevel er budskapet fra næringslivet helt klart: Tunnelen må bygges.

👉 Signer oppropet her:
https://forms.gle/x8FbPP7QWZuHAW3X7

Hjelp oss å utvikle innholdet vårt

Var denne artikkelen interessant?

Nyhetsbrev

Få alle de siste nyhetene rett i innboksen din hver fredag

Ved å melde meg på samtykker jeg til at Næringsforeningen i Ålesundregionen kan sende meg nyhetsbrev og markedsføring på epost. Jeg kan melde meg av når som helst.