Flere tusen ungdommer i Norge har i år søkt sommerjobb som iskremselger hos LICC. Her i Ålesund var det langt flere søkere enn arbeidsplasser til isvognen på Rådhusplassen. – Vi må legge til rette for at flere får muligheten, sier leder Nordea i Ålesund, Aage Christensen.
De lysegule iskremvognene har blitt en ettertraktet arbeidsplass for ungdom som vil bruke sommerferien til å jobbe. I år fikk LICC (Large Ice Cream Company) inn over 7000 søknader fra ungdom over hele landet, og måtte stenge søkeportalen tidligere enn planlagt.
– Det er fantastisk å se at så mange unge ønsker seg jobb og er villige til å bruke ferien sin på arbeid. Vi skulle gjerne tilbudt jobb til hver eneste av søkerne, men i år har alle stillingene blitt fylt på rekordtid, sier LICC-gründer Christian Træland.
– Sommerjobb er en viktig læringsplattform for unge som kan lite om økonomi fra før. Det er en av grunnene til at vi gjør dette.
Hele 107 ungdommer fra Ålesund søkte seg til jobben som iskremselger, men kun ti av dem får jobbe i iskremvognen på Rådhusplassen i sommer. Regionbanksjef for Nordea i Ålesund, Aage Christensen, sier det er positivt at så mange unge i byen er motiverte for arbeidslivet.
– Vi jobber tett med mange ulike bedrifter i hele regionen, og vet at det lokale næringslivet kommer til å trenge nye, kloke hoder i fremtiden. Derfor er det på den ene siden veldig positivt å se hvor mange som ønsker seg arbeidserfaring allerede mens de er så unge, sier Christensen.
Samtidig understreker han at det gjenspeiler et behov som er langt ifra dekket.
– På den andre siden er det veldig synd at det ikke er flere jobbmuligheter for unge her i Ålesund, for vi ser at det er et enormt behov. Jeg syns man skal være forsiktig med å tenke at ungdom er late og bortskjemte. Tvert imot ser vi at de ønsker å jobbe, få arbeidserfaring, lære om økonomi og tjene egne penger. Da må vi legge til rette for at flere får den muligheten.
Banksjefen viser til tall fra SSB, som viser at ungdom som har sommerjobb både tar høyere utdanning og tjener mer senere i livet. Blant de som ikke har sommer- eller deltidsjobb som ung, er det flere som heller ikke jobber i voksen alder.
– Dette henger tett sammen med svak økonomikompetanse blant unge. Forbruksgjelden i aldersgruppen 18-29 år fortsetter å stige i rasende fart, og har nå passert 12 milliarder kroner. Det sier seg selv at vi både trenger flere jobber til unge og økt fokus på økonomi i skolen, for å hjelpe ungdommene våre inn i voksenlivet, sier Christensen.
– Hvert år gir vi i Nordea økonomiopplæring til tusenvis av ungdom gjennom frivillighet, men vi kan ikke dekke alle skoler i hele landet, og vi får heller ikke gitt all opplæringen som trengs. Dette er et tema som behøver oppmerksomhet og øving over tid, fastslår han.